سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کانون چهارسو
این وبلاگ برای اطلاع رسانی اخبار و فعالیت های کانون چهار سو و ارائه مطالب آموزشی ایجاد شده است

از مهمترین عوامل در هنگام مواجهه با گم گشتگی در طبیعت رفع تشنگیست . هنگام قرار گرفتن در شرایط ضروری عوامل بسیار بزرگتر نمود میکنند از جمله تشنگی .حال که اموختیم استرسمان را مدیریت کنیم باید خود را از تشنگی برهانیم.و حتما نیاز به اب پاکی که میشناسیم نیست.

رفع تشنگی بدون آب
آب مایه حیات است و اغلب جانداران توانایی چندانی در مقابله با بی آبی ندارند.
این احساس در مناطق گرمسیری و کویری در انسان تشدید می شود. همانطور که می دانیم تنها راه متصور رفع تشنگی نوشیدن آب است ، اما این تنها راه نیست چراکه گاه باید تشنگی را در طبیعت به طرق دیگر کاهش داد هر چند که بدن نیازمند آب باشد. اگر شما شکارچی و یا طبیعت گرد هستید حتما این نکته را بخاطر بسپارید :
لباس های بالا تنه را دربیاورید و از قسمت سینه و شکم (نیم تنه بالا) روی سنگی که بیشتر ساعات روز در سایه بوده و کمی سرد و نمناک است دراز بکشید و در همان حال حدود 20 دقیقه بمانید. با این عمل احساس تشنگی فروکش خواهد کرد و تا مدتی در حدود نصف روز احساس تشنگی نمی کنید. با وجود اینکه در خلال این زمان بدن نیاز به آب دارد اما احساس شما به این نیاز آزاردهنده نیست. این عمل شب هنگام که پیداکردن آب مشکل تر است بسیار کارایی دارد. اگر آدامس همراه خود دارید حتما از آن استفاده نمایید زیرا سبب ترشح بزاق دهان شما می شود بخصوص اگرطعم آن اکالیپتوس یا نعنا باشد
اگر فقط کمی غذا همراه خود دارید هیچ گاه از غذا مصرف نکنید زیرا مواد و نمکی که در غذاست سبب تشنگی مضاعف شما می گردد
یکی از راحت ترین راه های تهیه آب تعقیب رد پای جانوران است مطمئن باشید اگر در منطقه ای که شما هستید رد پای جانوری وجود داشته باشد قطعا به آب نزدیک هستید ، شترها در بیابان و اکثر جانوران درهنگام غروب آفتاب به سمت آب می روند و در نهایت شما را به سمت آب هدایت می نمایند .
یکی از روش های تهیه آب در کویر این است که گودالی به ارتفاع 40 سانتی متر در زمین حفر کنید (این روش در شنهای روان چندان کار ساز نیست ) در ته گودال لیوان و یا کاسه ای قرار دهید سپس روی گودال را با 1 تکه پلاستیک کاملا بپوشانید و دور تا دور گودال را با سنگ ریزه بپوشانید سپس یک سنگ بسیار کوچک در وسط پلاستیک قرار دهید به گونه ای که سنگ ریزه دقیقا از دید بالا در وسط لیوان قرار داشته باشد . از این طریق در اثر تابش و گرما , خاک رطوبت خود را از دست می دهد و بخار آب حاصل در برخورد با پلاستیک به شکل قطرات ریز درون لیوان می چکد . در این روش می توانید در هر 6 ساعت نصف لیوان آب تهیه کنید و قطعا کاری زمان بر است و باید صبر پیشه کنید .
روش دیگر تهیه آب در کویر استفاده از گیاهان کویری است . این گیاهان معمولا ریشه و ساقه پر آبی دارند
.البته باید متذکر شوم که امکان اسکان مار ها و .... در این محل ها وجود دارد البته نه در هر فصل عموما تابستان ها.
در محلی که دریاچه های نمک وجود دارد می توانید معمولا در 50 سانتی متری به آب نمک برسید . می توانید با جوشاندن وسپس سرد کردن بخار آب به آب دست یابید به روش تقطیر که در مطالب فوق ذکر شده است . ( کیسه و لیوان)
اگر به این امکانات هم دسترسی نداشتید تکه ای از ریگ بیابان را در زیر زبان خود قرار دهید این روش باعث می شود بزاق های دهان شما ترشح شوند و از میزان تشنگی شما کاسته شود .
یکی ازعلایم آب وجود سبزه است. هر نقطه که سبزی ببینید مطمئن باشید که آب در آن ناحیه وجود دارد وهر جا که سبزه های بلندتر و شادا بتر داشته باشد به منبع آب نزدیک تر است .
مواقع بی آبی گنجشک ها بهترین نشانه اند برای یافتن آب ، حداکثر فاصله این پرندگان کوچک حشر ه خوارتا منبع نوشیدن آب به یک کیلومتر نمی رسد. آنها قادر نیستند بیش از هزار متر از آب دور شوند در ضمن هرجا تعداد بیشتری از انواع پرندگان کوچک نظیر سار، مرغ زنبورخوار و بلبل یا سره مشاهده کردید به منبع آب نزدیک تر شده اید .
اگر خوش شانس باشید و بارش باران شروع شود باید به سرعت چندین محل روی زمین کنده و اگر نایلونی
همراه خود دارید در آن محل انداخته تا هنگام باران آب را در آن محل ها جمع کنید تا در آخر نوشیدنی
خوبی برای شما ایجاد شود .
البته راه های دیگری هم وجود دارد که قطعا از حوصله ی خواننده محترم خارج است
حال برای خنک کردن آب میتوانید آب بدست آورده را دورن بطری خود بریزید یک کیسه زباله را بردارید و
تا نصفه آب کنید شور یا شیرین بودن آب مهم نبوده . کپسول گاز و یک شلینگ هم برداشته و در یک منطقه ی باز شلنگ را به به داخل کیسه کرده و کپسول را باز کنید سپس در کیسه را ببندید.
5دقیقه بعد بطری هایی که داخل آب درون پلاستیک قرار داده بودید خنک و تگرگی می شود . البته باید ذکرکنم هنگامی که گم شده اید در طبیعت اگر در طول مسیر به کیسه نایلون یا بطری و ... برخورد کردید حتما
بردارید و وسایل بیهوده ی خود را رها سازید .

چگونه در طبیعت سرپناه پیدا کنیم؟
چه هنگامیکه تلاش می کنید تا از طوفان بگریزید و یا زمانیکه پس از طی روزی پر تلاش از راهپیمایی،
شناسایی و یا پیمایش کوهستان فقط به دنبال محلی برای استراحت می گردید پیدا کردن یک سرپناه اولین اولویت شما خواهد بود.ابتکار داشته باشید و از آنچه که دارید و آنچه که مادر طبیعت در اختیار شما قرار می دهد استفاده کنید تا یک سرپناه امن را بیابید و یا درست کنید.
1. محلی را انتخاب کنید که خود بطور طبیعی یک پناهگاه است. جایی را دور از باد و یا حتی المقدور پشت به باد پیدا کنید. به دنبال محلی بگردید که فضای کافی برای خوابیدن شما داشته باشد و شما را نیز در مقابل محیط طبیعی و حیوانات گرسنه نیز حفظ کند. محل را بخاطر وجود گیاهان سمی، مار، حشرات ، عقرب و مورچه های گزنده چک کنید. حتما نمی خواهید موقع بیدار شدن خود را احاطه شده با پیچک های سمی و یا ساس ببینید پس این دو مورد را هم بررسی کنید.
2. از مناطق خطر دور شوید. از مناطقی که احتمال جاری شدن سیل است ، از بستر رودخانه های خشک ،مناطقی که احتمال ریزش سنگ وجود دارد، صخره ها ، دره های تنگ و عمیق و زمینهای پست اجتناب کنید.
مناطق پست نه تنها محل پرورش لجن زار است بلکه شبها نسبت به مناطق مرتفع سردتر نیز می باشد. اگر تصادفا هنگامیکه خوابید طوفان رخ دهد بدون هیچ درنگی خود را در میان طغیان رودخانه خروشان خواهیدیافت.
3. به دنبال درختی بگردید که قطر کافی داشته باشد تا شما را در مقابل باد محافظت کند و در اینصورت کمپ خود را به سمت باد برپا کنید. هر چه قدر شاخه های درخت بالای سر شما متراکم تر باشند شما در مقابل باران محافظت بیشتری خواهید داشت.
4. به دنبال یک غار بگردید. غار اغلب به عنوان بهترین گزینه است البته وقتیکه در اطراف به دنبالش بگردیداغلب پیدا نخواهد شد. به خاطر داشته باشید اگر یک پناه عالی بیابید قبلا توسط حیوانات قرق شده است. در فاصله ای منطقی از ورودی غار قرار گیرید که در صورت وجود ساکنین و یا فروریختگی سازه آن ، راه فرار داشته باشید.
5. با هر وسیله ای که دارید یک سایه ایجاد کنید. ایجاد سایه به خصوص در آب و هوای گرم و خشک بسیار اهمیت دارد. در کناره ها از یک سنگ بزرگ استفاده کنید و یا با شن زیاد یک کومه درست کنید. پانچویتان را محکم به این کومه و یا سنگ، با یک وسیله سنگین تکیه دهید. این جانپناه محل امنی در مقابل طوفان نخواهد بود اما در زیر آن می توانید در مقابل تابش خورشید استراحت کنید.
6. می توانید از قلوه سنگ ها و خاروخاشاک برای درست کردن یک کلبه استفاده کنید. زمان راهپیمایی یک کنده درخت ، سنگ بزرگ و یا یک درخت تنومند را پیدا کنید. می توانید سر یک شاخه بلند و یا دسته بلند یک چیز را به کنده درخت گیر دهید و یک مثلث سه گوش درست کنید . این مثلث پایه کلبه شماست. بطور ایده آل ارتفاع آن دسته بلند بایستی به اندازه قد شما باشد. شاخه های بلند را بالای این دسته طوری قرار دهید که حالت چادر را به خود بگیرد. بررسی کنید محلی که برای خود تعبیه کرده اید به اندازه کافی برای شما جا داشته باشد. از یک طرف به آن طرف کلبه شاخه های کوچکتر و و علفهای هرز را قرار دهید. خار وخاشاکی مثل برگهای سوزنی کاج، گیاهان هرزه و برگها را در داخل شاخه های کوچکتر طوری قرار دهید که به اندازه یک اینچ ضخامت داشته باشد. در پایان برای اینکه این کلبه را در جای خود نگه دارید چند شاخه بالای آن قرار دهید . اکنون کلبه شما آماده است.
7. برای اینکه یک جانپناه درست کنید همچنین می توانید زمین یا برف را نیز حفر کنید. هر چقدر زمین
سفت تر باشد پناهگاه شما محکم تر خواهد بود. یک مستطیل را روی زمین یا برف به اندازه خودتان بکنید.
اگر گودال شما خیلی بزرگ باشد تاثیر گرمای بدن خود را از دست می دهید. به اندازه چهار پا زمین را حفرکنید. گودال را با شاخه های درخت،یک تکه برزنت، یک تکه آهن قراضه و یا هر چه که در اطراف می بینید که بدرد این کار می خورد، بپوشانید. قبل از اینکه داخل شوید یک حفره در سقف برای تنفس ایجاد کنید.
توصیه ها
زمان بستن کوله برای طبیعتگردی ، پانچو و یا یک تکه برزنت، طناب و یا روزنامه را فراموش نکنید. این
تجهیزات، کوچک و بهم فشرده اند و پناهگاه شما را راحتتر می کنند. هنگام کوهنوردی و یا طبیعتگردی به
محیط اطراف توجه کنید. اگر جای مطلوبی به عنوان پناهگاه یافتید حتما روی نقشه خود آن را علامتگذاری کنید و در قسمت عوارض زمین به جزییات آن بپردازید. این مساله به شما کمک می کند در صورت لزوم از آن استفاده کنید. اگرصاعقه دیدید و یا صدای رعد و برق شنیدید در اولین فرصت ممکن محلی برای پناه بیابید.
 از قانون 30 برای محاسبه فاصله صاعقه استفاده کنید. پس از اینکه نور صاعقه را دیدید شمارش را شروع کنید و تا شنیدن صدای آن به شمارش ادامه دهید. اگر تعداد شمارش کمتر از 30 بود بلافاصله جایی پناه بگیرید. پس از توقف چرخش تندر به مدت 30 دقیقه در محلی دور از طوفان قرار داشته باشید. طناب را به برزنت و یا روزنامه طوری وصل کنید که به شکل تولید شده آسیب نزند و می توانید یک سنگ صاف و یا یک شی ء سنگین و صاف را روی برزنت بگذارید. سنگ را در برزنت بپوشانید. طناب را دور و زیر شی پوشیده شده محکم ببندید. به این شکل ، سنگ به عنوان تکیه گاهی برای برزنت می شود.
اخطار
در زیر درخت ، یا پای دیواره های سنگی ویا روی برآمدگی های لخت صخره ها کمپ نزنید. اگر صاعقه به
درخت یا صخره بزند و شما یه آنها تکیه کنید ( خدای ناکرده ) برشته خواهید شد. همیشه یک شیء درخشان را نزدیک ورودی سرپناهتان بگذارید که باعث می شود در صورت لزوم دیگران شمازودترپیدا کنند


[ دوشنبه 92/10/30 ] [ 10:32 عصر ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]

ولادت ختم المرسلین و امام جعفر صادف بر کلیه مسلمانان و جهانیان مبارک باد


این روز خجسته بمناسبت تولد این دو بزرگوار به نام روز اخلاق و مهرورزی نامگذاری شده است


[ یکشنبه 92/10/29 ] [ 11:45 صبح ] [ مجتبی هداوند ] [ نظرات () ]

حال که بصورت تخصصی محیط اطرافمان را شناختیم برای جلوگیری از پراکنده گویی مباحث را به صورت موضوعی ادامه میدهیم 

اولین موضوعی که در مقابله با طبیعت بسیار مهم مینماید و بدون ان هیچ یک از اموزه هایمان کاربرد لازم را ندارد مدیریت استرس میباشد.

 

 

مدیریت استرس در مواقع سخت و دشوار:
هنگامی که در شرایط سختی مانند گم شدن در طبیعت ، درگیری با توفان یا کولاک و یا هر شرایط سخت دیگری اجبار به شب مانی یا زندگی چند روزه غیر منتظره در کوهستان و یا هر گونه شرایط بقای واقعی دیگر قرار می گیریم ، در واقع دربرابر عوامل ایجاد و تشدید کننده استرس و نگرانی قرار گرفته ایم و در نتیجه بالانس مواد شیمیایی در مغزمان تغییر می کند. استرس بر حافظه و میزان تمرکز دخالت می کند و سبب
آشفتگی و عدم آرامش می شود که برای سلامت مغز بسیار مضر است و روی هم رفته آسودگی خاطر را بر هم می زند. در این جا چگونگی کنترل اضطراب و همینطور ایجاد آرامش را بطور موثر فرا می گیرید.این نکات را باید در حین زندگی روزمره انجام دهید تا هم از استرس های ناشی از مسائل مختلف زندگی رها شوید و هم هنر تسلط بر اضطراب را در شرایط بحرانی بدست آورید .   
 

سلامت مغز = سلامت بدن
به طور میانگین افراد در روز ، 60000 فکر و عقیده را در ذهنشان تجربه می کنند و حدود 80 درصد از اینها افکار منفی هستند. این تأثیرات منفی الگوها و رفتارها به طور ناخودآگاه است و باعث تحمیل بیماری بر بدن می شود. بخصوص درصورتی که در شرایط بقا قرار داشته باشید ، هجوم چنین افکاری به ذهنتان بسیار بیشتر
و قوی تر می شود. می توان با اظهار مثبت نگری آن هم به صورت مکرر، واکنش استرس را تغییر داد تا الگوی ملکه ذهن شود. به جای استرس به خود القای قدرت و توانایی کنید: من قوی هستم، « مثبت نگری رفتاری» من موفق هستم ، من سپاسگزارم، من از این طریق موفق می شوم. این القائات مثبت را در کل روز تکرار کنید تا استرس را دگرگون و روش رفتاری نا خود آگاه شما تغییر یابد.
مواد محرک را کاهش دهید.
استرس، نگرانی، بیخوابی و مشغولیت فکری به طور ثانویه با مصرف زیاد موادی مانند قهوه، نسکافه ، نوشابه های دارای مواد محرک و ... ایجاد می شوند. محرک سیستم عصبی مرکزی بر خلاف تاثیر اینگونه مواد ، سعی در آرامش فکر و راحتی بدن دارد. از هم اکنون شروع کنید. سعی کنید تنها برای یک هفته مواد محرک راکاهش دهید، تا ببینید چگونه با کاهش مواد محرک، اثر استرس بر بدنتان کاهش می یابد. چای گیاهی بنوشید.

تنفس عمیق، اضطراب را فرو می نشاند.
اگر در شرایط پر استرسی هستید، ممکن است متوجه تنفس کم عمق و تنفس دهانی خود شده باشید.
متأسفانه، افراد بالغ زیادی در همه وقت تنفس کم عمق دارند، تا جایی که در طولانی مدت تنفس شکمی را از یاد می برند و مانند زمان کودکی تنفس می کنند. این تنفس کم عمق دائمی، شرایط استرسی بدنی را تشدید می کند که این حالت، بدن را به احساس استرس وا می دارد.
زمانی که یاد بگیرید همه روز تنفس عمیق داشته باشید  یعنی تنفس از راه دیافراگم شکمی  استرس عمومی بدن را کاهش خواهید داد و به فواید دیگر ناشی از آن مثل کاهش فشار خون و ضربان قلب دست می یابید. تخمین زده شده 70 درصد از سموم و ضایعات بدن از طریق دستگاه تنفسی از بدن خارج می شود. پس از هم اکنون تنفس عمیق را شروع کنید!
پیشنهاد می شود در بخشی از برنامه هر روزتان 20 تا 30 دقیقه در روز تمرین تنفس عمیق کنید. بدن در پاسخ به این تنفس عمیق آرامش می یابد. تنفس صحیح را یاد بگیرید. علاوه بر تلاش برای کاهش استرس که سبب انضباط فکری  روحی می شود تمریناتی مانند تای چی، یوگا و تمرینات فکری تمرکزی همگی به بهبود تنفس صحیح در زندگی روزمره تان کمک می کنند.
برای کاهش اضطراب از گیاهان کمک بگیرید.
سنبل کوهی، که گاهی بعنوان« مسکن طبیعی »  شناخته می شود برای تنظیم سیستم عصبی استفاده می شود و تنش، کج خلقی، خستگی عصبی و استرس و اضطراب قرن حاضر را کاهش می دهد. البته سنبل کوهی بعنوان یک داروی مسکن، اعتیاد آور نیست و بی خوابی را غیر از سستی صبحگاهی برطرف می کند که اغلب این سستی و بی حالی مربوط به وابستگی به تجویز داروهای خواب آور است.
دانه شیزاندرا هزاران سال است که در چین بعنوان داروی،« احساس حیات بخش زندگی » شناخته می شود باعث افزایش تحمل بدنی و تمرکز فکری می شود، در حالی که در همان زمان سبب آرامش بخشی و برطرف کننده ناراحتی می شود. این گیاهان را به شکل چای یا کپسول به هیچ وجه قبل از خواب استفاده نکنید.
بسیاری از بیماران نتایج عالی از این اکسیر قوی آرامش گرفته اند. فرمول طبیعی همه گیاهان، روح و جان آدمی را آرامش می بخشند

 

(GABA)   ماده مغذی گبا را امتحان کنید.
یک مغز سالم نیاز به تنظیم مواد شیمیایی عصبی بین تحریک عصبی و آرامش عصبی دارد. گبا (گاما امینو اسید باتیریک) عمده ترین فرستنده عصبی برای فرو نشاندن سیگنال های عصبی است که می تواند از رسیدن پیام های مربوط به اضطراب و تشویش به مغز جلوگیری کند. اگر سطح گبا از میزان مورد نیاز خیلی کمتر باشد سبب افزایش اضطراب، بیخوابی، کج خلقی و افسردگی می شود. پیشنهاد می شود وعده غذایی گبا شامل ماهی و سبوس گندم میل کنید یا بصورت روزانه 250 تا 500 میلی گرم قرص آن را همراه با ویتامین B6بخورید
 
از سرو کله زدن برای کمک به افراد پر استرس بپرهیزید.
اغلب ما در طی روز از خبرها و کارهای بد سرمان را به درد می آوریم. راهش این است که خود را از انجام کاری برای چنین اشخاصی رهایی بخشیم و به چنین شخصی که خاطر شما را مکدر می کند فقط در حال حرکت دست دهید و سعی کنید کمتر با او روبرو شوید. پیشنهاد می شود به فرد دیگری کمک کنید و ذهنتان را به طور کامل به فرد دیگر و نیازهایش متمرکز کنید. برای انجام کارهای خیر داوطلب شوید. این کار برای بهبود تمرکزتان و کاهش اضطراب و استرس شگفت انگیز است. و در عین حال اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد.
مطلب بالا در طی زندگی روزمره صدق می کند و در صورتی که بعنوان یک تیم در یک شرایط پر تنش قرار دارید می بایست عکس این عمل کنید یعنی ضمن اینکه با متدهای مختلف بر استرس خود مسلط می شوید باید سعی در انتشار آرامش در بین دیگر اعضا باشد.
تمامی روش های بالا برای رهایی از استرس مسائل مختلف زندگی کاربرد دارد و در طول روز می بایست به تمرین آنها پرداخت و تنها در صورت تمرین روزمره آنهاست که می توانید در یک شرایط خاص پر تنش هم بر استرس خود مسلط شوید. از همین امروز شروع کنید.
شما موفق ، پیروز ، قوی ، شجاع ، وسیع ، آرام و جوانمرد هستید....

این  شعار را فراموش نکنید این شما هستید که به همه چیز اطرافتان فرمان میدهید                .

                                                          شما رییسید


    

 


[ دوشنبه 92/10/23 ] [ 10:58 عصر ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]

با عرض سلام :

جناب هداوند تولدتان مبارک

از ایزد پاک  سلامتی. سعادت و بهروزی را برای شما خواستارم

امیدوارم همچنان پر انرژی در این راه کانون را همراهی و از تجربیات ارزنده تان محروم نکنید



[ چهارشنبه 92/10/18 ] [ 3:31 عصر ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]

از دوستان و علاقه مندان به طبیعت و آنهایی که در این زمینه مطالب خوب وتجربه هایی شنیدنی دارند درخواست میکنم که نظراتشون رو اعلام و من رو در این مهم یاری کنند                                                                                  

متشکرم


[ سه شنبه 92/10/17 ] [ 1:14 صبح ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]


بعد از شناسایی اطراف در قسمت بعد باید بتوانیم مسافتها را تخمین بزنیم که میتوانیم از قطب نما استفاده کرده یا از وسایل الکتریکی مثل جی پی اس بهره ببریم.اما اگر هیچکدام از این ابزار در دسترس نبود باید از دیدگان خود و اموخته هایمان استفاده کنیم.

تخمین مسافت:

تعیین تقریبی مسافت یا فاصله بین دو نقطه را تخمین مسافت میگویند.

منظور از تخمین مسافت طی صحیح مسافتها و گم نشدن در طبیعت است.

روشهای تخمین مسافت در روز:

1-از روی مقیاسهای نقشه  2- بوسیله ابزاری چون قطب نما و جی پی اس 3- از روی شکل ظاهری

که دراین بحث میخواهیم تخمین مسافت از روی شکل ظاهری فرد را شرح دهیم.

1- در 100 متر بخوبی تشخیص میدهیم

2- در200 مترقسمتی از وسایل و تجهیزات همراه فرد پیداست

3- در300 متر نوع لباس ووسایل معلوم است

4_ 400 متر سر از بدن مجزا تشخیص داده میشودو حرکات دست و پا محسوس است

5_500 متر سر مانند نقطه سیاه دیده میشود

6 _600 مترسرو بدن به شکل خط سیاه که قسمت بالای ان کم عرض وپایین عریضتر است دیده میشود مانند مثلث

7_1000مترفرد فقط به صورت سایه ای مشخص است.

تخمین مسافت در شب:

چون صدا در هوابا سرعت نسبتا"  ثابتی حرکت میکند(333متر) ونور با سرعت معادل 300هزار کیلومتر در ثانیه حرکت میکنداز روش زیر استفاده میکنیم.

مثال اگر کسانی که برای پیدا کردن گروه از شلیک گلوله استفاده میکنند بهنگام مشاهده نور (نوری که در اثر شلیک گلوله از دهانه لوله تفنگ خارج میشود)شروع به شمارش میکنیم

بر اساس هر ثانیه که برای اینکه شمارش ما برابر با گذشت یک ثانیه باشد بدین صورت شمارش میکنیم(1001.1002.1003.و....)وبه محض رسیدن صدای انتهای قبظه(صدایی که از شلیک میشنویم)شمارش را قطع میکنیم.اخرین عدد را در سرعت صوت ضرب کرده حاصل ضرب بدست امده به کیلومتر مسافت تقریبی ما تا موضع جویندگان است.

عوامل موثر در تخمین مسافت:

الف:در مسافتهای زیر مسافت تخمین زده شده کمتر به نظر میرسد.

1-هوا زیاد روشن باشد

2-افتاب از پشت سر بتابد

3-هدف در زمین هموار باشد

4-هدف در سطح اب باشد

5-جهت از پایین به بالا باشد

ب-در مسافتهای زیر بیشتر به نظر میرسد:

1-هوا تاریک باشد

2-افتاب از جلو بتابد

3-زمینه پشت هدف تیره باشد

4-جهت از بالا به پایین باشد



جهات اصلی:

                                 شمال          

                  شمال شرقی           شمال غربی


       شرق                                               غرب


                جنوب شرقی            جنوب غربی


                                جنوب

فرق سمت با جهت:

سمت مسیر است ولی جهت ثابت است

در هنگام جهت یابی با پیدا کردن یکی ازجهات میتوان جهات دیگر را پیدا کرد.

جهت یابی در روز:

1-بوسیله حرکت ظاهری خورشید :

در نیکره شمالی هنگام صبح خورشید از مشرق طلوع در هنگام ظهر در جنوب و در مغرب غروب میکند.

در نیمکره جنوبی هنگام ظهر خورشید در جهت شمال است.




[ سه شنبه 92/10/17 ] [ 1:8 صبح ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]

در ابتدا مهم ترین موضوعی که باید در زمانی که بالاجبار مجبوریم با شرایط اقلیمی بجنگیم یک اصل را باید در نظر بگیریم تسلط بر خود و حفظ اعتماد به نفس است.اگر نتوانید بر خود مسلط شوید نمیتوانید اموخته های را بیاد اورده ودرست بکار برید.این را بدانید که زنده ماندن در طبیعت زیبا که در میتواند فوق العاده بی رحم باشد مستلزم اموزشهایسست و دیگر مطلب شناخت سرزمینیست که در ان هستیم.

عوارض زمین:به کلیه پستی و بلندیهای سطح زمین عوارض گویند

منظور از شناسایی عوارض زمین با نامگذاری انها همراه است به نحوی که فرد از میان اصطلاحات مفهوم ویژه اش را بفهمد و بتواند":

الف:جان خود را حفظ کند.اینرا بدانید اگر نتوانید حافظ سلامت وجان خود باشید نمیتوانید حافظ دوستان گروهتان یا کسانی باشید که دوستشان میدارید

ب:با استفاده از انها از موجودات درنده برای حفظ جان پنهان شده یا برای اختفا از چشم شکارتان که برای ادامه ی حیتتان بسیار مهم است استفاده کنید.

ج:نقاط مورد نظر را به همراهان نشان داده وانچه را انها به شما نشان میدهند به خوبی دیده و بفهمید.

انواع عوارض زمین:

الف-عوارض طبیعی :1-بلندیها(کوه.تپه) 2-گودیها (دره.شیار.گودال) 3-همواریها(دشت.کویر.جلگه)4- ابها(دریاچه.دریا.اقینوس)

ب-عوارض مصنوعی:1-ابادیهابر حسب وسعت(شهر قصبه)2-متعلقات ابنیه(دیوار باغ .مزرعه.منزل شخصی.حاشیه ابادی)3-جاده ها (شوسه .گاری رو .مال رو.پیاده رو)

 

تقسیم بندی زمین از لحاظ دید:

الف-زمین هموار:زمینی که دارای میدان دید وسیع و کافی باشد مانند دشت جلگه کویر

ب-زمین دو عارضه:زمینی که دارای پستی وبلندی های متفاوتی باشد مانند کوهستان تپه ماهور

ج-زمین مستور:زمینی که از روییدنیها پوشیده باشد .جنگل باغ بیشه یا قلمستان(نیزار)

تعریف و اصطلاحات:

کوه:برامدگیهای که از تپه های اطرافش بلند تر بوده که ارتفاع ان از 600 متر بیشتر باشد.

تپه:زمینهای شنی یا خاکی که ارتفاعی بین 150 تا 600 داشته باشد.

خط راس جغرافیایی:محل برخورد دو دامنه در بالا که محل تقسیم اب باران باشد یا مرز بین زمین و اسمان در افق

خط راس نظامی:حد اختفای یک نظامی با کلیه تجهیزات در سه حالت ایستاده نشسته خوابیده.

شیار(خط القعر):وقتی دو دامنه هم را در پایین دست قطع کرده اب باران در ان جمع و جریان پیدا کند.

زاویه بی روح:منطقهای که در برد تیر شکار چی یا دیده بان بوده و به دلیل شکل ویژه زمین یا وجود موانع از محل مربوطه انداختن تیر مستقیم به شکار میسر نمیباشد.

گردنه:از بهم پیوستن دو پشت کوه یا تپه یا دو دره ایجاد میشود.

جلگه:زمینهای پست و همواری که بلندی قابل توجهی نداشته وبلندی ان کمتراز 150 متر باشد.

سوک:قسمت خارجی محل برخورد دو سطح عمودی به زمین(یک یا دو دیوار متقاطع)سوک نام دارد.

کنج:قسمت داخلی دو سطح عمودی است.

حاشیه یا لبه:حد خارجی عوارض زمین را گویند مثل حاشیه شهر.

کرانه راست وچپ:نسبت به جریان اب مشخص میشود بدین ترتیب که اگر در امتداد جریان اب بایستیم دست راست کرانه راست دست چپ کرانه چپ است.

خلیج:پشرفتگی زیاد اب در خشکی.

تنگه: گذر گاهی که از جناحین صعب العبور باشد.

باتلاق:زمینی که از رطوبت اشباع شده ومعمولا رستنی هایی دارد زیر ان اب و اگر به روی ان بروید فرو میروید.

دره:فضای خالی مابین دو کوه.

هور:جایی که اب مانده و به زممین فرو نرود.

کانال:یک نوع بریدگی مصنوعی با عرض و عمق متفاوت.

 


[ یکشنبه 92/10/15 ] [ 1:31 صبح ] [ مهدی کیماز ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

موضوعات وب